5. De vijfde week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu 5. De vijfde week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu

5. De vijfde week in Kaapstad

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

16 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Af en toe ben ik de dagen van de week kwijt, maar het is weer tijd voor een update.

Afgelopen week heb ik een hele rustige week op stage gehad. Ik heb enkele gesprekken gehad met de Sisters en uiteindelijk heb ik enkele projecten gekozen waar ik me mee bezig ga houden de komende periode.

Afgelopen week is een van de residenten plotseling overleden. Ik ben door de medewerkers van Woodside gevraagd of een van mijn projecten kan gaan over de situatie rondom het sterven van een resident. Er is mij gevraagd of ik voor de care givers een workshop kan verzorgen over wat te doen wanneer een resident komt te overlijden. Daarnaast was de vraag of ik met de care givers kan bespreken hoe ze een mogelijk overlijden (van tevoren) kunnen herkennen, bijvoorbeeld welke symptomen er kunnen optreden. Dit zal dus een van de projecten zijn.

De andere projecten waarop ik me ga richten zijn handhygiëne, mondhygiëne en de handeling: het uitzuigen van mond- en keelholte.

Na deze week stage had ik op vrijdag een vrije dag. Deze dag heb ik besteed aan het maken van een planning en de uitwerking van mijn projecten. Ja, helaas…… natuurlijk moet er tussen alle leuke activiteiten door ook nog aan school gewerkt worden.

’s Avonds hadden Rachel, Lisa, Corinna en ik het plan om naar Breestreet te gaan. Er schenen hier leuke en lekkere restaurantjes te zijn. Na de straat een stukje naar beneden gelopen te zijn zagen we dan eindelijk een restaurantje wat er leuk uitzag. Het bleek een Spaans tapasrestaurant te zijn. Daar hadden we allemaal wel zin in. We bestelden allerlei heerlijk dingen. Ofja…. Of het heerlijk was moest zich nog uitwijzen. We kregen verschillende plateau’s met allerlei tapasgerechtjes erop. We konden van elk plateau enkele dingen pakken zodat we allemaal verschillende dingen konden eten. En ja hoor…. Het was echt heerlijk!

Na de tapasgerechtjes kozen we een dessert. Ofja, ik zeg wel één maar uiteindelijk hebben we een 2de dessert met z’n 4e gedeeld. Met onze buikjes goed gevuld zijn we naar huis vertrokken. Bij thuiskomst nog wat gekletst en daarna lekker ons bed ingedoken.

Op zaterdag rinkelde de wekker alweer vroeg. Rachel, Lisa en Corinna zouden de Tafelberg gaan beklimmen en ik zou ze afzetten bij het beginpunt van hun route. Na iedereen afgezet te hebben ben ik weer naar huis gereden en heb ik een lekker ontbijtje voor mezelf gemaakt. Ook dit smaakte weer goed. Na het ontbijt vond ik het tijd om de keuken eens grondig te poetsen. Alle afwas gedaan en opgeruimd. De oven en de magnetron een grondige schoonmaakbeurt gegeven en het keukenblad schoongemaakt. Hierna nog even rustig op bed gezeten en toen was het alweer tijd om de dames op te halen bij de Tafelberg. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik de Tafelberg op zou komen met de kabelbaan, maar er bleek een erg lange wachtrij te zijn voor de kabelbaan. Na wat heen en weer geapp met de dames is er dan ook besloten dan Rachel, Lisa en Corinna met de kabelbaan naar beneden kwamen en dat ik een andere keer de berg nog opga. Ik ben dus lekker op een terrasje gaan zitten met uitzicht op het dal. Ook goed vertoeven als je moet wachten.

Nadat Lisa, Rachel en Corinna weer beneden waren aangekomen, zijn we naar een Italiaans restaurant geweest waar ze heel veel verschillende pizza’s hadden. Na lekker gegeten te hebben, besloten we om naar huis te gaan. Bij thuiskomst was de keuken ook alweer een grote rotzooi.....nou dat doe ik dus ook nooit meer! Thuis hebben we ons gedoucht en voorbereid op een leuke activiteit in de avond. Toen ik op 3 februari naar Kaapstad vertrok, heb ik de carnaval helaas moeten missen, maar hier in Kaapstad vieren ze dus ook gewoon carnaval. Carnaval wordt hier gevierd als afsluiting van de Zomer. Afgelopen zaterdag was de dag van de carnavalsoptocht in Greenpoint. Zou de optocht ook hetzelfde zijn zoals in Nederland…..?
Er waren een hoop verschillende groepen. Zo waren er veel dansgroepen, enkele muziekgroepen en paradewagens met allerlei gekleurde lampjes. Er liepen een hoop mensen mee in de optocht. Er waren poppen gemaakt van plastic afval en de sfeer was echt super. Het toppunt van die avond waren de super gespierde brandweermannen met ontbloot bovenlijf. Deze mannen gingen met babyolie naar de vrouwen in het publiek om zich lekker in te laten smeren. De vrouwen in het publiek gingen helemaal uit hun dak!

Na de optocht zijn we nog wat gaan eten en zijn we weer naar huis gegaan. Bij thuiskomst werd de wekker alweer vroeg gezet en we zijn daarna ook weer lekker gaan slapen.

Op zondag had ik de wekker om 6.15uur gezet. Vandaag stond er ook weer een leuke activiteit op het programma. Met wat knikkende knietjes en buikpijn van de spanning zijn we om 7.00uur met de auto vertrokken naar onze activiteit. Na een mooie rit tussen de bergen, waarbij de lucht steeds donkerder werd, kwamen we aan bij onze activiteit. Daar aangekomen regende het en was het er aardig koud. Voor het eerst hadden we het nog steeds koud met een dikke trui aan. Snel naar binnen gegaan waar we vriendelijk verwelkomd werden. We moesten nog even wachten maar de activiteit zou beginnen om 8.30uur. Nu zijn jullie natuurlijk heel nieuwsgierig naar wat ik gedaan heb…..? Nou ik heb een hele vette, zenuwslopende en spannende activiteit gedaan. Met de organisatie Cape Canopy Zipline ben ik tussen de bergen door gevlogen aan een tuigje. Na de uitleg kregen we ons tuigje aangetrokken. Daarna hupsakee de 4x4 wagen in en rijden maar. Dit was een tocht met een hoop hobbels, gaten en rotsen. Steeds hoger de bergen in. Af en toe werden we helemaal door elkaar geschud en zoals onze begeleiders, Clinton & Elroy, zeiden, geniet van de Afrikaanse massage.

Op ons startpunt aangekomen kregen we nog de laatste uitleg en gingen we een voor een aan de zipline naar beneden. De wolken hingen erg laag rondom de bergen dus we zagen het eindpunt van de eerste zipline niet, dat maakte het een beetje mysterieus. Na 3 ziplines gehad te hebben, zaten we onder de wolken en wauw…. Wat een uitzicht hadden we vanaf hier over de bergen en het dal. Er waren verschillende watervalletjes. Met de nodige grapjes van onze begeleiders zijn we van platform naar platform gegaan. Uiteindelijk hadden we halverwege nog een kleine pauze waar we zelfgemaakte chocolat chip cookies kregen met echte lekker warme chocolademelk. Na weer een beetje opgewarmd te zijn, want ja het was toch echt wel koud, gingen we verder met de laatste ziplines naar beneden. Na de langste zipline van 320 meter was het dan toch echt tot een eind gekomen. Helaas helaas…., maar er stond ons nog een hobbelige rit naar beneden weer te wachten. Weer helemaal door elkaar geschud beneden aangekomen, stond het personeel klaar met een lekker drankje en was de tafel gedekt. We mochten plaats nemen aan de tafel en het eten werd meteen geserveerd. Ook dit gerecht was weer lekker. We eten hier alleen maar lekkere dingen!

Na nog een foto met onze begeleiders gemaakt te hebben was het tijd om weer naar huis te gaan. We waren allemaal erg moe van het vroege opstaan en de inspanning die we geleverd hadden, dat we besloten om weer naar huis te gaan en er voor de rest een relax zondag van te maken.

Die relax zondag hebben we ook zeker gehad. Na enkele dutjes en voor de rest niks doen, was de zondag dan ook alweer snel voorbij. Nog wat gegeten en daarna ben ik weer lekker gaan slapen zodat ik op maandag uitgerust wakker zou worden voor een nieuwe week stage.

Voor deze week zijn jullie alweer helemaal op de hoogte. Volgende week volgt er weer een nieuwe update. Vanuit Zuid-Afrika wens ik jullie allemaal nog een fijne week toe en alvast een fijn weekend!

Lieve groetjes vanuit Kaapstad!

  • 16 Maart 2016 - 19:25

    Nastasja Erven:

    Anke, wat leuk om te lezen dat jij het zo naar je zin hebt en dat wij je zo kunnen volgen.
    Spannend zeg die zipp-line, wat een geweldige ervaring. Een hele reis/stage om nooit meer te vergeten.
    Geniet ervan meissie.
    Gr Nastasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 23 Jan. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 6515

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: