4. De vierde week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu 4. De vierde week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu

4. De vierde week in Kaapstad

Door: Anke Maas

Blijf op de hoogte en volg Anke

09 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Afgelopen week weer een hoop dingen gedaan! Veel leesplezier!

Op maandag had ik nog lekker een dagje vrij om bij te komen van het weekend. ;)Ik heb lekker uitgeslapen en daarna heb ik alle spullen opgeruimd van het weekendje Hermanus. ’s Middags enkele dingen voor school gedaan en verder beetje rustig aangedaan en een serie gekeken. Nadat iedereen van zijn stage was teruggekomen zijn Rachel, Lisa, Corinna (Nieuw Duits huisgenootje) en ik een uurtje gaan sporten in het naastgelegen fitness zaaltje. Lekker wat energie opdoen door te fietsen en spieren te trainen. Na het sporten snel onder de douche gedoken want ’s avonds stond er een afscheidsetentje op de planning. Eva (Duits oud-huisgenootje) en Vici (Duits huisgenootje) hadden een afscheidsetentje georganiseerd omdat Eva de dag erna naar huis moest en Vici aan haar rondreis ging beginnen. Om 20.00uur zaten we allemaal aan de tafel in een mooi restaurant, gelegen aan de zee. De eerste cocktails werden besteld en iedereen bestudeerde de menukaart uitgebreid. Wat stonden er lekkere dingen op de kaart! Om 21.15uur waren dan eindelijk alle bestellingen opgenomen. Pfff wat hadden we allemaal veel honger! Om 22.00uur kwam dan eindelijk het eten. Gelukkig was het lange wachten zeker de moeite waard. Het zag er heerlijk uit en alle buikjes werden dan ook goed gevuld. Na het maken van enkele foto’s, werden er afscheidsknuffels gegeven en werd er Goodbye gezegd. Bij thuiskomst is iedereen snel zijn bed ingedoken, want op dinsdag moesten we weer vroeg op voor een dagje stage.

Dinsdagochtend had ik wat moeite met opstaan. Op stage was het gelukkig een rustige dag. Ik heb meegeholpen op een van de Wards met het eten geven en het letten op de kinderen. Tijdens de lunchpauze heb ik lekker een dutje gedaan aan de rand van het zwembad. Op deze manier breng ik bijna iedere lunchpauze door. ;) ’s Avonds hadden we zin in een echte Hollandse maaltijd, namelijk Pannenkoeken. Na beslag gemaakt te hebben konden we beginnen met bakken. Het zijn uiteindelijk wat dikkere pannenkoeken geworden dan normaal, maar ze smaakte heerlijk. Na het eten zijn we een serie gaan kijken en daarna lekker gaan slapen. Op naar weer een nieuwe dag.

Op woensdag stond er weer een stagedag voor de deur. Wat administratie voor Sister bijgewerkt en weer op de Wards geholpen. Ik heb het er nog steeds heel erg naar mijn zin en ik geniet dan ook van elke dag dat ik daar ben. Als je de kinderen echt leert kennen dan zijn het prachtige persoonlijkheden. Enkele residenten beginnen mij nu ook te herkennen. Als ik binnen kom lopen en ze horen mijn stem, dan roepen ze mijn naam of maken geluiden om te laten weten dat ze me gezien hebben. Sommige residenten kunnen hele verhalen vertellen. Zo verteld een van de residenten keer op keer weer wat hij op Goede Vrijdag en met Pasen gaat doen. Hij verheugd zich hier heel erg op.

Op donderdag op tijd opgestaan. Na een lekker simpel ontbijt weer allemaal de auto in. Ik zet allereerst Rachel af op stage en daarna Lisa en Corinna op hun stage. Als ik iedereen afgezet heb dan rij ik naar mijn eigen stageplek. Wat met de kinderen gespeeld op stage en weer gezellig gesproken met de caregivers. Aan het eind van de dag weer iedereen opgehaald van stage en naar huis gereden.

Helaas moesten we bij thuiskomst afscheid nemen van Bas. Een Nederlands huisgenootje die helaas alweer naar huis moest. Enkele knuffels werden gegeven en toen moest hij toch echt op weg naar het vliegveld. Na het afscheid was het weer tijd om te gaan sporten. We hadden afgesproken met een medewerker van de fitness dat we een keer een bootcamp wilde doen. Ja hoor… daar was het nu tijd voor hahah. Hij had wat spullen klaarliggen die we konden gebruiken en we hadden zelf ons springtouw meegenomen. Na een rondje te hebben opgewarmd was het tijd voor het echte werk. We hebben grote banden omgedraaid, oefeningen gedaan op de grote banden, oefeningen met touwen gedaan, buikspieroefeningen gedaan, touwtje gesprongen en allerlei andere oefeningen. Nou….. ik kan zeggen dat ik echt gesloopt was. En oei oei oei…. Ik wist zeker dat ik de bootcamp echt gedaan had, want ik kon de spieren in mijn lijf duidelijk voelen. ’s Avonds lekker gegeten en een serie gekeken. Daarna zijn we allemaal ons bedje ingedoken.

Op vrijdag ging ik opgewekt, maar met een hoop spierpijn, (Oorzaak: de Bootcamp) naar stage want vandaag stond er een feestje op stage op de planning en ik mocht helpen bij de voorbereidingen. Nou was de gelegenheid voor het feestje wat minder, het was namelijk een afscheidsfeestje voor een van de medewerkers die Woodside helaas moet verlaten. Ik mocht een afscheidsbanner maken. Na lekker gekliederd te hebben met de verf ontstond er een mooie banner. De tafels werden ondertussen langzaam allemaal naar buiten getild door de mannelijke caregivers. Toen ik ook een tafel optilde, om samen met een van de mannen te dragen, waren deze heren helemaal onder de indruk. Ze vroegen of de tafel niet te zwaar was. (Deze was echt makkelijk te dragen) Alle deuren werden voor mij opgehouden en uiteindelijk kwam de tafel op plaats van bestemming aan. De mannen keken me aan met grote ogen en konden niet geloven dat ik die tafel echt had kunnen dragen. Ik kreeg enkele high five’s en ze wilden allemaal mijn spierballen voelen. Hahah wat waren ze onder de indruk, echt geweldig! Dat terwijl het helemaal niks voorstelde. Na alles netjes gedekt te hebben en alle op tafel gezet te hebben, kwamen alle medewerkers die pauze hadden naar de binnentuin. Ze zongen uit volle borst enkele Afrikaanse nummers, mooi om te horen! Na enkele speeches werd er een gebed voorgelezen. Hierna was het tijd voor het lekkere eten (Bereid door het keukenpersoneel van Woodside) en voor een lekker koel drankje. Als toetje waren er verschillende soorten gebak/ taart. Natuurlijk mocht ik ook enkele dingen proberen en ik kan zeggen dat het allemaal erg goed smaakte. Ondanks de gezelligheid moest ik om 14.00uur helaas alweer gaan om iedereen van stage op te halen. De desbetreffende medewerker gedag gezegd en iedereen bedankt voor een hele leuke dag. Degene met wie ik het feestje georganiseerd had gaf me een dikke knuffel en bedankte me voor de hulp en de gezellige dag.

Na iedereen weer opgepikt te hebben besloten we spontaan om ’s avonds Lion’s Head te beklimmen om naar de zonsondergang te kijken. We begonnen vol goede moed aan onze klim. Ik zeg eerlijk dat ik het af en toe toch heel erg zwaar had. Het pad leek steeds meer te verdwijnen in de natuur. De rotsen werden groter en we moesten steeds meer klimmen. Uiteindelijk na een flinke klimtocht dan toch aangekomen op de top. Met nog 5 minuten op de klok voor zonsondergang kozen we een plekje uit op de rotsen. Wat een uitzicht hadden we vanuit de top. Aan de ene kant keken we uit over Camps Bay en de zee. Aan de andere kant keken we uit over heel Kaapstad. Wat was het mooi om de zon zo langzaam onder te zien gaan. Echt een moment waar ik van kon genieten. Na het maken van de nodige foto’s werd het langzaam aan steeds donkerder en gingen beneden in het dal steeds meer lichtjes schijnen. Wat een betoverend uitzicht was dat! Snel wat gegeten op de top terwijl we van het uitzicht genoten en daarna Ohjee…….. moesten we natuurlijk ook nog weer naar beneden klimmen. Uiteindelijk na enkele glij- en struikelpartijen toch weer veilig aangekomen bij de auto. Daar nog naar alle lampjes in het dal gekeken en toen besloten we om terug te gaan naar het huis. Thuis enkele shots gedronken :$ om onze avond te vieren en daarna lekker gaan douchen en het bed ingedoken.

Op zaterdag hadden we allemaal de wekker rond 5.45uur gezet. Lisa, Rachel en Corinna wilde Table Mountain gaan beklimmen. Ik zou ze afzetten en ze daarna met de kabelbaan achterna komen. Om 6.10uur schrok ik weer wakker. Ik dacht ohjee dadelijk staan ze op mij te wachten en lig ik nog gewoon in bed. Hahah toen ik mijn deur opende bleek het toch wel heel stil te zijn in het gehele huis. Er brandde wat licht in de woonkamer dus maar eens kijken of er iemand wakker was. Germ…. Corinna lag op de bank te wachten op de rest. Helemaal klaar om te gaan. Maar…….geen enkel spoor van Rachel en Lisa te bekennen. Na enkele appjes in onze groepsapp bleek dat Lisa toch wakker was, maar nog steeds geen teken van leven van Rachel. Uiteindelijk na wat overleg toch maar besloten om ons bed weer in te duiken en Table Mountain een andere keer te doen. Uiteindelijk bleek dit een heel goed idee want het was die ochtend erg bewolkt en het regende een beetje.

Nadat we dan om 10.00uur ontwaakten besloten we om naar Old Biscuit Mill te gaan. De markt waar Rachel en ik ook paar weken geleden al zijn geweest. De markt waar je heerlijk kunt ontbijten. Na weer een heerlijk ontbijtje begon langzaam de zon weer te schijnen. We hebben nog enkele winkeltjes op de markt bekeken en daarna besloten we om naar het zwembad in Sea Point te gaan. Dat is het zwembad direct gelegen aan de zee. Hier hebben we lekker een rustige middag gehad. We besloten om daar in de buurt wat te gaan eten. Uiteindelijk kwamen we uit bij een beach club/ restaurant. Ohjee… wat voelde we ons ongemakkelijk in het begin. Er zaten best wel veel mensen met redelijk wat geld. We vroegen ons af hoeveel de gerechten dan wel niet zou kosten…..? Uiteindelijk kregen we een papier in ons handen gedrukt. Dit bleek de menukaart te zijn. De prijzen waren inderdaad wat hoger dan normaal, maar we kozen toch een lekkere maaltijd uit. Naast de maaltijd werden er ook 3 cocktails mét en 1 cocktail zonder alcohol besteld. Mmmm…Living the good life! Na de heerlijke maaltijd zijn we weer terug naar ons huis gegaan. Na een aantal drankjes thuis besloten we met de huisgenoten op stap te gaan. Even snel omkleden en de taxi werd besteld. Uiteindelijk kwamen we aan op de plaats van bestemming. De muziek viel wat minder in de smaak en bijna iedereen stond buiten op straat in plaats van in de bar. We zijn toch maar even naar binnen gegaan en al gauw snapte we waarom iedereen buiten stond. Het was echt super warm binnen. Ook wij gingen dus weer naar buiten. Samen met Lisa heb ik enkele meiden gezien die niet meer wisten wat voor of achter was. Zo veel hadden ze gedronken. Echt te erg gewoon! Uiteindelijk sloot de bar en wilde de huisgenoten nog op stap in de wijk waar wij wonen. Dus weer met z’n alle de taxi in en op naar Lower Main Road. (De uitgaansstraat van Observatory) Lisa en ik hadden het wel gehad voor die avond en zijn naar huis gebracht door 2 huisgenootjes. Nog eventjes zitten kletsen en toen zijn we lekker gaan slapen. Midden in de nacht kwamen de andere huisgenootjes allemaal thuis.

Op zondag hadden we besloten om er een lekkere rustige relax dag van te maken. Na heerlijk uitgeslapen te hebben, nam ik een douche. Alle was werd gedaan en opgehangen. ’s Middags geskypet met Oma en Opa. Pap en mam waren bij opa en oma op bezoek tijdens het skypen en dus heb ik ook nog even met hen geskypet. Ik had het tijdens het skypen toch wel even moeilijk. Af en toe mis ik iedereen in Nederland wel!

Tegen het einde van de middag hadden Rachel, Lisa en ik besloten om de film Mamma Mia te kijken. Lekker lui op bed met wat lekkers te snacken. Af en toe konden we ons niet bedwingen en zongen we lekker mee met de bekende liedjes. Bij thuiskomst van Corinna hebben we een lekker pizza besteld. Helaas moesten we hier erg lang op wachten, maar het wachten was de heerlijke pizza zeker waard. Na de pizza hebben Lisa en ik nog een serie gekeken. Daarna zijn we lekker gaan slapen. Ons zelf weer opladen voor een nieuwe week!

Zoals jullie kunnen lezen heb ik weer een super week gehad. Aan het begin van de nieuwe week kreeg ik ook nog een mega leuk berichtje van het thuisfront. Papa, Mama & Daphne komen me opzoeken hier in Zuid-Afrika! Wauw het leukste nieuwtje ooit! Het aftellen tot ze komen kan langzaam beginnen! Op na weer een super week.

Lieve groetjes vanuit Cape Town!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 23 Jan. 2016
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 6506

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: