3. De derde week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu 3. De derde week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu

3. De derde week in Kaapstad

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

29 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Het is alweer maart en dat betekent dat ik nu al een maand in dit prachtige land ben. Ze zeggen altijd: Time flies when you’re having fun! Nou ik kan zeggen dat de tijd inderdaad voorbij vliegt als je plezier maakt. Deze week alweer de 3de blog die ik schrijf. Veel plezier met lezen!

Na een pijnlijke nacht door het verbranden, was het op maandag weer tijd voor een nieuwe week stage. Gedurende deze week heb ik me vooral bezig gehouden met het up-to-date maken van alle medicijn zakjes. Helaas dus veel achter de computer gezeten. Tijdens het up-to-date maken merkte ik dat ze hier niet zo goed weten hoe ze een computer moeten gebruiken. De meest simpele dingen is voor de medewerkers al een hele opgave. De medewerkers zijn me heel dankbaar dat ik bepaalde documenten vernieuw en dingen kan uitprinten.

Op dinsdag ben ik weer verder gegaan met het up-to-date maken van de medicatie. Het einde kwam wel langzaam in zicht. Aan het eind van de dag had ik de medicijn kaartjes op de computer helemaal vernieuwt. Sister hoefde het alleen nog maar te controleren. Aangezien het bijna het einde van de maand was, moesten er allerlei rapportages geschreven worden. Het checken van de medicijnkaarten, voor in de medicijn zakjes, werd daardoor steeds maar weer opgeschoven. In de tussentijd heb ik allerlei papier opgeruimd voor Sister.

Op woensdag werden dan eindelijk de medicatiekaarten gecontroleerd en kon ik ze uitprinten en in de nieuwe zakjes doen. Bij het zien van de nieuwe medicatie zakjes werden Sister en de Staff-nurses helemaal blij. Ze waren zo dankbaar dat ik dit voor hen gedaan had. Na alles vernieuwd te hebben kwam een Staff-nurse naar me toe of ik misschien ook de medicijnzakjes voor de avonddienst zou kunnen vernieuwen. Uiteraard was dit geen probleem. Alleen maar eens kijken wanneer ik de computer kan bemachtigen dan. Sister is namelijk nog steeds heel heel heel erg druk bezig met de rapportages. (Niet dus…!)

’s Middags ben ik naar een van de Wards gegaan om gezellig met de caregivers samen te zijn bij de kinderen. Ik vond het een leuke ervaring omdat ik vanaf dat moment het idee kreeg dat ik door hun ook gerespecteerd word. Dat is heel wat in Zuid-Afrika. Ik werd betrokken bij de persoonlijke gesprekken van verschillende caregivers. Ik ging die middag met een tevreden gevoel naar huis.

Op donderdag heb ik geholpen op de Wards met het eten geven van de kinderen. Tevens heb ik samen met de kinderen water play gedaan. Enkele cliënten krijgen dan een bakje met water voor zich met wat zeep en figuurtjes erin. De cliënten mogen hier dan lekker mee spelen. Sommige kunnen hier echt van genieten. Helemaal als ze even persoonlijke aandacht geeft door ze een knuffel te geven of even met ze te spelen. Tevens had ik ook enkele ballonnen meegenomen die dag. Hier hebben enkele kinderen ook veel plezier aan beleefd. Voor de lunch werd ineens mijn naam geroepen op de gang. Ik ging kijken en wat bleek, een van de cliënten had mijn tas gevonden in het kantoor van Sister. Deze cliënt maakt tassen/ koelkasten/ deuren gewoon open en eet/drinkt alles wat hij tegenkomt. En jahoor… mijn lunch en drinken waren de klos. Alles heeft hij opgegeten, tot op de laatste kruimel. Geen lunch voor mij dus die dag. Tevreden maar met een hongergevoel ging ik naar huis die dag.

Op vrijdag had ik geluk. Ik had namelijk een dagje vrij van stage. Dat betekend dus WEEKEND! Na vroeg ontwaakt te zijn, toch nog maar blijven liggen. Helaas niet meer in slaap gevallen. Uiteindelijk op bed lekker een serie gekeken met een ontbijtje en kopje thee erbij. Kortom even wat quality time tussen alle activiteiten en stage door. Na afloop van de serie mijn kamer opgeruimd en al enkele spullen klaargelegd voor het uitstapje naar Hermanus dit weekend.

Nadat Rachel was thuisgekomen van stage zijn we met z’n drieën, Lisa (huisgenootje uit Almelo), Rachel en ik, naar de fitness gegaan. Even lekker een uurtje sporten en weer wat energie krijgen. Jullie moeten je niet een hele grote fitness zaal voorstellen het is er echt maar heel klein, maar genoeg wat we kunnen trainen. Zo hebben we kwartier op de fietsen (spinnen) gezeten en hebben we verschillende spieren getraind.

Na afloop lekker de douche onder gedoken. Tijdens het douchen merkte ik dat het vel op m’n rug langzaam begon los te laten. Het vervellen, na extreem verbrand te zijn, was begonnen. Op naar een nieuwe huid hahaha ;P.

’s Avonds zijn we met enkele huisgenootjes naar een typisch Afrikaans restaurant geweest, genaamd Mama Africa. Er stonden gerechten op het menu waar ik nog nooit van gehoord had, gelukkig ook enkele die ik kende. Nu had ik de kans om iets te eten wat ik thuis nooit zou eten. Ik koos dus voor iets typisch Afrikaans, namelijk Karoo Lamb Chops. Na besteld te hebben, kregen we een schaaltje met soort cakejes erin als voorgerecht. Er lag ook een bolletje in. He….. dit bolletje lijkt wel verdacht veel op een oliebol. MMMMmmm….. het smaakt ook als een oliebol. Ja hoor wij hebben dus als voorgerecht een soort oliebol gegeten genaamd, Amagwinya. Na dit voorgerecht kwam het hoofdgerecht al snel. Wat een grote borden met vlees. Mijn Kangoeroe zag er echt verschrikkelijk lekker uit. Of het ook goed zou smaken was de vraag…… Het eerste hapje werd voorzichtig door iedereen genomen. Mmm dat smaakte wel heel goed. Uiteindelijk werd er niet meer gesproken en werd er alleen nog maar genoten van het heerlijke eten.

Tijdens het eten konden we ook genieten van de Afrikaanse live muziek. Er was tromgeroffel en er klonken Afrikaanse kreten door het restaurant. Deze muziek zorgde voor een goede sfeer. Er was iemand jarig in het restaurant dus de muzikanten liepen in een soort polonaise naar de tafel van de jarige job. Daar aangekomen begonnen ze Happy Birthday te zingen. Een hoop mensen in het restaurant zongen mee. Na afloop kwamen de muzikanten onze kant nog op om zich te laten zien aan de gasten. Een huisgenootje, Mikail, zei tegen dat serveerster dat ik ook jarig was. En jahoor…. de mannen kwamen ook naar onze tafel om speciaal voor mij Happy Birthday te zingen haha. (Voor iedereen die zich nu afvraagt of hij mijn verjaardag is vergeten…. Nee ik was niet jarig, het was gewoon een grap van Mikail.) Na afloop van het hoofdgerecht hebben we met z’n alle het toetje gedeeld. We kregen een houten plak met verschillende kleine gebakjes erop. Lekker dat die waren ;).

Na het etentje zijn we naar huis gegaan en zijn we met enkele huisgenootjes nog op stap geweest in Observatory. (De wijk waar we wonen) Ook dit was weer erg gezellig. Een Duits meisje wat dinsdag bij ons intrekt en nu in een backpackers hostel verblijft, is ook gezellig meegegaan. We hebben haar tijdens deze avond een beetje leren kennen. Na enkele drankjes zijn we weer naar huis gegaan en zijn we lekker ons bed ingedoken.

Op zaterdag ging de wekker ook weer lekker vroeg. De eerste YPO meeting met Frank Kronenberg stond op het programma. Aangekomen bij Frank zijn huis moesten we op zoek naar de voordeur. Het enige wat we konden vinden was een hek. Dan maar op de bel bij het hek duwen. Het hek ging open en WAUW wat kwamen we in een mooie tuin terecht. Na ons voorgesteld te hebben aan Frank keken we onze ogen uit. Wat een prachtig tuin en een nog mooier huis. Een boerderij helemaal in oude stijl. We namen plaats aan de tafel in de keuken en konden allemaal een lekker kopje thee pakken. Na even gewacht te hebben, vroegen we ons af waar de rest van de YPO studenten was. Er bleek iets mis te zijn gegaan met de tijd waardoor de rest waarschijnlijk pas om 11 uur aanwezig zou zijn in plaats van de originele starttijd, 10 uur. Na een voorstel rondje en wat informatie uitgewisseld te hebben, zijn we overgegaan op de geschiedenis van Zuid-Afrika en het ontstaan van de apartheid. Natuurlijk kon Nelson Mandela niet ontbreken tijdens dit gesprek. Om 11 uur kwam uiteindelijk de rest van de YPO groep. We zijn toen nog verder ingegaan op de opstanden en protesten die nu spelen op de universiteiten rondom Kaapstad. Frank kon op zo’n fijne manier vertellen en met zoveel passie dat ik wel uren naar hem kon luisteren.

Na de meeting zijn we snel met de auto volgeladen naar Hermanus
vertrokken. Dit is de plek waar je vanaf juli tot oktober walvissen en bultruggen kan spotten. Helaas dus geen walvissen gezien, maar wel een super weekend gehad. Na een autorit van 1,5uur door de mooie bergen kwamen we aan in Hermanus. De helft van de groep was al op vrijdagavond vetrokken. Deze helft was toen wij aankwamen naar een wijnproeverij. Na onze cottage te hebben bekeken besloten wij om op zoek te gaan naar het strand. Aangekomen bij het strand was het tijd om te relaxen. Toen de wijnproeverij van de andere helft van de groep was afgelopen zijn we inkopen gaan doen voor de braai die ’s avonds op de planning stond. Na de inkopen besloten we om terug te rijden naar de zee en de zonsondergang te bekijken. De zonsondergang was erg mooi. Hierna zijn we ons allemaal gaan klaarmaken voor de braai. Tijdens het drinken van enkele drankjes werd het vlees langzaam gaar op de braai. We hadden een eigen pooltafel dus in de tussentijd werden er verschillende potjes gepoold. Lisa en Rachel hebben me het spel geleerd en uitgelegd. Aan het eind van ons potje was het eten klaar. Een lekker stukje vlees met salade en brood. Heerlijk!

Na de braai werd er besloten om op stap te gaan naar een club met uitzicht op zee. We konden de muziek al vanaf ver horen. Bij binnenkomst stonden er een hoop mensen op de dansvloer. Door enkele huisgenootjes werden we dan ook meteen meegesleept naar de dansvloer. Na de nodige dansmoves uit de kast gehaald te hebben stond ineens de club op z’n kop. Er werd een Nederlands liedje gedraait, namelijk…… Drank & drugs. Dit liedje viel blijkbaar goed in de smaak bij de Afrikanen. Na een top avond in de club zijn we lekker gaan slapen. Eerst heb ik een éénpersoonsbed gedeeld met een huisgenootje maar omdat hij alle ruimte in beslag nam, ben ik maar op de bank verder gaan slapen. Deze bank beviel me ook prima!

De volgende dag werden we allemaal wakker gemaakt door de wekker. We moesten voor 11 uur uit de cottage zijn. Na overleg besloten we om naar het centrumpje te gaan voor het ontbijt. Hier hebben we een heerlijk ontbijtje gehad met schitterend uitzicht op zee. De dames kozen allemaal hetzelfde ontbijt namelijk, ciabatta met roerei & bacon. Daarbij namen we allemaal een lekker gezond fruitsapje om de vitamientjes weer aan te vullen. Als activiteit zijn we die dag gaan Quad biken door de wijnvelden van Hermanus. Ruig dat dit was! Echt genieten en flink gas geven. Na een ritje van 3 kwartier kwamen we aan boven op een berg. De instructeur zei dat we 5 minuten hadden om foto’s te maken. Toen we het pad afliepen hadden we echt het meest mooie uitzicht over geheel Hermanus en de zee. Wauw echt adembenemend mooi! Na enkele foto momentjes zijn we weer terug naar beneden gereden met de quads. Het was een ontzettend stoere en coole ervaring!

Na afloop van het quad biken zijn we naar het strand gegaan waar we de andere helft van de groep weer troffen. Heerlijk even in de zon op het strand bijkomen voordat we weer een terugrit van 1,5uur voor de boeg hadden. De terugweg verliep voorspoedig en we kwamen dan ook weer snel aan bij ons vertrouwde huis. Of ja vertrouwd……..? Wat bleek, van zaterdag op zondagnacht is er ingebroken in ons huis door 3 mannen met zaklampen. Hoe ze binnen zijn gekomen weet niemand, maar we wisten nog niet of er iets gestolen was. Uiteindelijk toen een van de jongens thuiskwam, bleek dat alle waardevolle spullen uit zijn kamer gestolen waren. Gelukkig was het alleen materiële schade maar dit is wel echt even schrikken voor ons allemaal. Gelukkig voelen we ons wel gewoon veilig in het huis nadat alle remotes van het hek zijn veranderd. Het is schrikken, maar het kan overal gebeuren. Hier gaan we natuurlijk niet van uit, maar dit moeten we wel altijd in ons achterhoofd houden. Nadat de security en de politie waren geweest, konden we eindelijk naar bed na een super weekend!

Op maandag weer aan een nieuwe week begonnen. Stiekem alweer uitkijkend naar het weekend. Als het weer het toelaat, gaan we misschien naar de Tafelberg. Verder hebben we nog geen concrete plannen gemaakt voor het weekend.

Groetjes vanuit het zeer zonnige Kaapstad!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 23 Jan. 2016
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 6497

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: