8. Week 8, 9, 10 en 11 in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu 8. Week 8, 9, 10 en 11 in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu

8. Week 8, 9, 10 en 11 in Kaapstad

Door: Anke Maas

Blijf op de hoogte en volg Anke

02 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een reisblog online heb geplaatst. De reden hiervoor is dat ik het de afgelopen weken erg druk heb gehad met mijn projecten op stage. Ik heb het ondanks de drukte nog steeds heel erg naar mijn zin. Ik heb me op stage bezig gehouden met 3 verschillende projecten. Mijn eerste project is gericht op de symptomen die waargenomen kunnen worden wanneer iemand stervende is. Dit naar aanleiding van het overlijden van twee residenten. Het tweede project is gericht op de algemene hygiëne, hand hygiëne en mond hygiëne. Het is niet heel slecht gesteld met de hygiëne binnen Woodside, maar dit blijft nog altijd een aandachtspunt. Mijn derde project is gericht op het uitzuigen van mond-, keel- en neusholte. Ik heb voor alle 3 de projecten presentaties gegeven en voor verschillende onderdelen heb ik protocollen opgesteld. Morgen ga ik weer naar stage, dan rond ik de laatste onderdelen van de projecten af en dan zit stage er alweer op. In deze update komen alle highlights van afgelopen weken naar voren.

Op maandag 28 maart was het 2de paasdag. Lisa en ik waren met z’n tweetjes thuis aangezien Rachel met haar vriend van een vakantie aan het genieten was. Normaal gesproken vieren we Pasen in Nederland met een uitgebreid ontbijt. Hier hadden Lisa en ik ook wel zin in. Na lekker uitgeslapen te hebben besloten we dus ook om een uitgebreid ontbijtje te maken. Scrambled eggs met bacon werden gemaakt en lekker broodjes werden in het oventje afgebakken. Het zelf gemaakte ontbijtje smaakte erg goed. De rest van de dag hebben we er een heerlijke relax dag van gemaakt. Weer even onszelf opladen voor een nieuwe week stage.

Zaterdag 2 april hadden Lisa en ik niet heel veel op de planning staan, maar we hielden vast aan ons ritueel. Ontbijten bij Old Biscuit Mill en dan het liefst nog iedere keer iets anders proberen. Na een heerlijk ontbijtje te hebben gegeten besloten Lisa en ik nog naar een andere markt te gaan, genaamd Green Market Square. Deze markt is echt de perfecte plek om een hoop souvenirtjes te kopen. Er staan allemaal locals achter de kraampjes. Ieder kraampje waar je alleen al langsloopt wordt je aangesproken. De locals heetten je dan welkom en zeggen dat ze leuke dingen voor je te koop hebben. De kraampjes verkopen allemaal dezelfde soort souvenirtjes, het is dus af en toe flink onderhandelen om voor iedereen de beste prijs te krijgen.

Op zondag 3 april zijn Lisa en ik naar Waterfront geweest naar het shopping centre. Natuurlijk zijn we weer eventjes de H&M ingelopen, maar er is me niks aan de vingers blijven plakken. ;P In ander winkeltje hebben we ansichtkaartjes gekocht voor het thuisfront. Hierna hadden we toch wel wat honger gekregen en besloten we om even lekker op een terrasje in de zon te gaan zitten. Hier hebben we een lekkere panini gegeten. Na de panini moesten we weer snel terug naar huis, want Rachel en Leroy (Rachels vriend) zouden ons oppikken voor het laatste zomerconcert van dit seizoen in Kirstenbosch, de Botanische tuin. Wat hebben we met z’n 4e genoten van de live muziek. We hebben zelfs nog eventjes vooraan bij het podium gedanst. Na een zeer gezellige avond ben ik dan ook lekker m’n bed ingedoken.

Voor de mensen die het niet weten, Lisa doet voor haar stage een onderzoek naar de ontwikkeling van vleesvliegen. Ondertussen weet ik, dankzij Lisa :P, hier een hele hoop over te vertellen. Een uitgebreide beschrijving hiervan zal ik aan de geïnteresseerde onder jullie geven als ik weer terug ben in Nederland. Maar…. Om niet af te dwalen, Lisa’s onderzoek vindt gedurende de hele dag plaats, dit wil zeggen dat Lisa om de 8 uur naar haar stage moet om te kijken hoe het ervoor staat met haar onderzoek. En iedere 8 uur… ja dat houdt in dat er ook ’s nachts naar stage gegaan moet worden. De afgelopen week ben ik iedere nacht met Lisa mee geweest naar haar stage. Iedere nacht ging dus om 3.45uur de wekker en stapten we in de auto, op naar Lisa’s stage. De meeste nachten maken we niks speciaals mee en duiken we beide rond 4.15 uur weer ons bed in. Behalve op maandag 4 april om 4.00uur in de nacht.

Om 3.45uur ging de wekker weer en stapten we beide weer in de auto, op weg naar Lisa’s stage. Tijdens het terug rijden rond 4.10uur stonden we samen voor het stoplicht te wachten. Plots zagen we iemand, langs de stoeprand van de grote doorgaande weg, liggen. Deze persoon lag heftig te schokken. We zagen dat er iemand bij deze persoon stond, maar dat deze persoon behoorlijk in paniek was. We konden het niet over ons hart verkrijgen om door te rijden, maar we zijn ook niet uitgestapt. (met in ons achterhoofd dat dit mogelijk een vooraf geplande situatie kon zijn om mensen die hulp bieden te overvallen) We zijn dan ook in de auto met gesloten deuren en alarmlichten aan blijven wachten voor het stoplicht. Ondertussen kwam er nog een man aan die probeerde de ambulance te bellen, de persoon op de grond had duidelijk hulp nodig. Op de een of andere manier kreeg de persoon die de ambulance probeerde te bellen geen contact met de centrale. Deze persoon kwam naar ons toegelopen en vroeg of wij niet konden bellen naar de centrale. Aangezien het ziekenhuis achter ons lag, bedacht ik me niet heel lang en heb ik het stuur omgegooid en ben ik naar de inrit van de ambulance gereden. Daar vroegen hebben we snel de situatie, aan de security, uitgelegd en gezegd dat we nu een ambulance nodig hadden. Nadat de security contact gemaakt had, kregen we ten eerste doodleuk te horen dat we maar moesten wachten omdat er geen ambulance beschikbaar was op dat moment…….! Wij dachten meteen….. DAT KAN NIET WAAR ZIJN? Het tweede dat hij zei was of wij, deze beste man in de goot, niet eventjes naar het ziekenhuis konden brengen. We hebben meteen gezegd dat we dit niet gingen doen i.v.m. onze eigen veiligheid. We hebben de auto gedraaid en zijn weer terug gereden naar de plek waar de man in de goot lag. Ja hoor hij lag natuurlijk nog steeds hevig te schokken op de grond. We hebben tegen de man die in paniek was gezegd dat hulp onderweg was maar dat we niet wisten hoelang het zou duren. Deze man raakte tijdens het wachten steeds meer in paniek. Vanuit de auto ben ik op een gegeven moment aanwijzingen gaan geven over wat de man in paniek wel en niet moest doen bij de man in de goot. Zo kwamen zelfs ’s nachts mijn verpleegkunde skills aan bod. Uiteindelijk hebben we meer dan 40 minuten moeten wachten totdat er eindelijk hulp was… en wat voor hulp….! De medewerker van het patiënten transport pakte de man op onder de armen en de man die zo in paniek was pakte hem aan zijn benen vast. En zo……… werd onze patiënt de auto in geslingerd. Dit was echt bizar… stel je voor dat je in Nederland zo lang moet wachten op hulp terwijl je de hulp zo hard nodig hebt.

Vrijdag 8 april hadden we weer een braai met enkele huisgenoten. Dit was een gezellige avond met lekker eten en muziek. We hebben zelfs even foute Nederlandse nummers gedraaid, zoals de Kabouter Plop Dans. Ja zeker na het een aantal keren voorgedaan te hebben durfde enkele huisgenoten het aan om voorzichtig met ons mee te dansen. Dit leverde echt hilarische taferelen op. Kortom dus weer een topavond!

Op zaterdag 9 april ben ik met Magister (Organisatie die in Zuid Afrika alles geregeld heeft voor mijn stage) naar een soort “kinderziekenhuis” geweest. Hier heb ik enkele uurtjes vrijwilligerswerk gedaan door met de kinderen te knuffelen en te spelen. Veel van de kinderen vertelde me dat ze waren aangereden door een auto en daarom geopereerd zijn geworden. Na de operatie komen ze naar het “Kinderziekenhuis” om te herstellen van de operatie. Alle kinderen waren erg blij met de aandacht die ze kregen van ons. Er werd gespeeld met ballonnen, de meiden werd opgemaakt en er werden nagels gelakt. Er waren ook nog echt hele kleine kindjes. Zo heb ik een heel kleintje de fles gegeven en lekker geknuffeld. Het was erg mooi om te zien hoe dankbaar de kinderen zijn voor de enkele uurtjes die we met ze doorgebracht hebben.

Op zondag 10 april stond de IMPI-challenge voor de deur. Dit is een obstakel run. Enkele stagiaires van Woodside en Lisa en Rachel hebben zich in het zweet gewerkt deze dag. Enkele mensen hebben deze loop gedaan als sponsorloop om geld op te halen voor Woodside. Al met al is er een heel mooi bedrag opgehaald! Tijdens de run liep het kwik op tot wel 39 graden. Het was dus behoorlijk warm die dag, maar al onze renners zijn heelhuids en met een super tijd over de finish gekomen! Aangezien ik last van mijn knieën en enkels had was het voor mij niet zo’n goed idee om mee te rennen, maar ik heb in het zonnetje iedereen aangemoedigd!

Op 12 en 14 april werd er op stage een bedankt braai georganiseerd door alle fundraisers van Woodside. Deze braai was bedoeld om alle medewerkers en stagiaires te bedanken voor hun inzet gedurende het afgelopen jaar. ’s Morgens werden alle voorbereidingen getroffen, zo werden de tafels netjes gedekt en werden in de keuken salades bereid. Na een welkomstwoord wordt er hier altijd gebeden, zo ook deze keer. Na het bidden viel iedereen aan op het heerlijke vlees en de lekkere salades. Na het eten werden er verschillende liedjes gezongen. Het grappige is dat echt iedereen (die de tekst kent) dan ook meezingt, of je nu wel of niet goed kan zingen. Bij elke gelegenheid worden er ook nog eens zeker 100 foto’s door alle medewerkers gemaakt vanuit verschillende hoeken alsof er een hele photoshoot gehouden wordt.

Op woensdag 13 april hebben we ’s avonds een Hollandse avond gehouden met Angela, Eline en Rowana. Dit zijn meiden die ook studeren op Hoge School Zuyd, ze wonen in een ander huis hier in onze wijk. We hebben lekkere Nederlandse pannenkoeken gebakken. Daarna als toetjes een chocolade taart gegeten en ja, toen zat ik toch echt wel vol. Het was een gezellige avond!

Zaterdag 16 april zijn we weer gaan ontbijten bij Old Biscuit Mill. Na het ontbijt zijn we met de twee Duitse huisgenootjes naar een supermarkt gegaan, genaamd Food Lovers Market. Als je binnenkomt dan weet je niet wat je ziet. Zoveel verschillende verse groentes en fruit. Allerlei kleuren en producten. We keken hier echt onze ogen uit. Na enkele dingen gekocht te hebben moesten we snel naar huis om ons klaar te maken voor een tripje naar Nicky. Nicky is de baas van Magister. Ze had ons uitgenodigd voor het diner. De braai was al aangestoken toen we kwamen. Er werd die avond dan ook weer vlees op de braai gelegd en ze had zelf salades gemaakt. Het eten was echt heerlijk en we hebben genoten van een heerlijke avond.

Op zondag 17 april stond er eens helemaal niks op de planning. We hebben er dan ook een echte relax dag van gemaakt en ’s avonds zijn we gaan uiteten. We hebben er met z’n 3e een gezellige avond van gemaakt en zijn weer op tijd ons bed ingedoken.

Afgelopen week waren mijn lieve papa, mama en zusje hier. Ik heb een super vakantie met hen gehad. In mijn volgende update zal ik jullie een update geven over onze vakantie samen. Voor nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte. Hopelijk hebben jullie allemaal weer genoten van deze update. Ik hoor van verschillende mensen dat het weer in Nederland steeds aangenamer wordt. Geniet dus allemaal van het steeds betere weer. Tot de volgende update!

Lieve groetjes vanuit Cape Town! X

  • 04 Mei 2016 - 17:53

    Ton En Willie Van De Gevel:

    Hallo Anke wij zien altijd uit naar het verslag van jou en vinden het leuk om op de hoogte te blijven en lezen met veel intresse al jou belevingen lieve groeten vanuit Born

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 23 Jan. 2016
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 6492

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: