2. De tweede week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu 2. De tweede week in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anke Maas - WaarBenJij.nu

2. De tweede week in Kaapstad

Door: Anke Maas

Blijf op de hoogte en volg Anke

24 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Jeetje wat vliegt de tijd. Alweer een week voorbij. De tweede week stage zit er alweer op. Afgelopen week weer veel dingen mogen meemaken. Ik merk dat het af en toe moeilijk is om m’n blog precies iedere week te plaatsten, dus soms kan mijn blog wat later verschijnen. Niet getreurd, ik blijf jullie natuurlijk op de hoogte houden!

Op maandagochtend, na een super weekend te hebben gehad, ben ik weer vol nieuwe energie naar stage gegaan. Een aantal docenten van school (Young Professionals Overseas) zijn mij en twee fysiotherapie studenten komen bezoeken. We hebben ze een rondleiding gegeven door het gebouw. De docenten waren soms erg geschokt over de situatie waarin deze mensen zich bevinden. Het is natuurlijk allemaal anders dan in Nederland. Ze hadden veel bewondering voor ons en de manier waarop wij ermee omgaan. Na de rondleiding en een gesprekje met sommige docenten over hoe wij het op Woodside ervaren, zijn de docenten weer gegaan. Op naar de volgende stageplekken. Voor de rest van de dag (& de week) heb ik me bezig gehouden met het up-to-date maken van de medicatielijstjes. ’s Middags lekker een dutje gedaan bij het zwembad, heerlijk hahaha!

Dinsdag stond er een leuke activiteit op de planning op stage. Alle stagiaires samen (fysiotherapie & ik als verpleegkunde student) hebben een Braai (BBQ), aan het zwembad, georganiseerd voor een aantal cliënten van Woodside. Twee fysiotherapie studenten hebben voor het vlees gezorgd en de keuken van Woodside heeft voor een lekkere aardappelsalade gezorgd. De ergotherapeut van Woodside had nog lekker dingen gehaald om een gezonde salade te maken. Die was overheerlijk! Nadat alle voorbereidingen getroffen waren zijn we alle cliënten gaan halen. Enkele medewerkers van Woodside hielpen met het eten geven van de cliënten. Alle cliënten kregen een lekkere worst. Deze worst viel goed in de smaak bij iedereen. Sommige cliënten probeerden zelfs de worst van andere cliënten te veroveren. Na de lekkere worst (bereid op de BBQ door een medewerker) kregen alle cliënten nog een lekker toetje. Wat werd er toch gesmikkeld en gesmuld…..Mmmm! Er werden een hoop foto’s gemaakt en uiteindelijk kwam de braai voor de cliënten tot een eind. Alle cliënten werden weer naar binnen gebracht voor hun rustmoment. Hierna was het tijd voor de braai voor de stagiaires en de medewerkers. Er lagen allemaal lekkere dingen op de braai. En wat smaakte dit ook weer goed. Na onze braai moest natuurlijk alles weer opgeruimd worden, dit hebben we dan ook gedaan. Eigenlijk zouden we na het rustmoment met enkele cliënten nog een kleine Poolparty houden. Helaas is dit niet gelukt, omdat de Braai wat uitgelopen was. We hebben de cliënten beloofd dat ze dit nog van ons te goed hebben. Het was echt een super dag met veel gezelligheid en liefde vóór en van de cliënten.

Op woensdag weer back to the normal life. Een gewone stagedag zonder speciale activiteit. Na een dagje stage hebben Rachel en ik een bezoekje gebracht aan het mooiste zwembad van Kaapstad. Het weer was die dag erg warm dus we waren wel in voor een middagje relaxen bij het zwembad. Het mooiste zwembad van Kaapstad ligt in de wijk Sea Point. En ja…. de naam zegt het al, aan de zee. Wanneer je in het zwembad ligt, kijk je uit over de zee. Een super uitzicht en wanneer je je omdraait dan kijk je uit op de berg Lion’s Head. Die middag lekker genoten, gezond en geslapen. Kortom een lekkere relax middag. We komen hier zeker nog een keer terug. De toegangsprijs was echt een lachertje…. Wie kan er in Nederland nou zeggen dat hij/zij voor €1,17euro een zwembad met super uitzicht bezoekt…..?

Na deze relax middag zijn we gezellig gaan uiteten in de uitgaansstraat vlakbij ons huis. Bij restaurant Jerry’s bestelde we een heerlijke zelfgemaakte ice tea met als smaak Mango-Rooibos. Daarnaast hebben we een overheerlijke hamburger met Franse frietjes gegeten. En wat werd het allemaal leuk geserveerd. Na onze magen gevuld te hebben zijn we lekker naar huis gegaan en op tijd ons bedje ingedoken.

Toen ik de gordijnen op donderdagochtend open deed, wilde ik ze het liefste meteen weer dicht doen. Wat het de afgelopen tijd regelmatig in Nederland gedaan heeft, dat deed het nu hier…… Ja hoor het regende… En niet zo’n klein beetje. De wind was erg fris dus maar een lange broek aangedaan en een vestje meegenomen naar stage. Verder deze dag niet heel veel spannende noemenswaardige dingen meegemaakt.

Op vrijdag konden we dan eindelijk het weekend alweer bijna voelen. Na een rustig dagje stage zijn we dan ook weer goed thuis aangekomen. ’s Avonds hadden we het idee om met enkele huisgenootjes naar Longstreet te gaan. Daar lekker wat te eten en daarna gezellig opstap te gaan. Eerst de auto parkeren bij een Car Guard. Dat is iemand wiens baan het is (zelf gecreëerd overigens) om tijdens je afwezigheid op jouw geparkeerde auto te letten en ervoor te zorgen dat er niets mee gebeurt. Deze Car Guards zijn te herkennen aan de fluorescerend geel hesje dat ze over hun gewone kleding dragen. De mannen maken enthousiaste handgebaren die duidelijk maken dat er een plek is als je voorbij rijdt (ook als je er niet per se heel zoekend bij kijkt). De Car Guard staan er de hele dag en wanneer je wegrijd, dan betaal je ze een heel klein bedrag. Hierna zijn we Longstreet afgelopen. Er waren een hoop uitgaansgelegenheden, gezien het tijdstip dat we er liepen was er nog niks te doen. Na Longstreet op en af te hebben gelopen kozen we voor een Mexicaans restaurant met een zeer toepasselijke naam namelijk, Mexican. Het restaurant bleek nagenoeg leeg te zijn. We vroegen ons af of dat iets betekende over de kwaliteit. Na in het Afrikaans verwelkomt te zijn en de menukaart bestudeerd te hebben, bestelden we dan allemaal een (hopelijk) lekker gerecht. Echt ik kan met zekerheid zeggen dat een zeer lekkere maaltijd was. De gastheer was ook erg gastvrij. De eerste savannah dry’s werden gedronken en na de maaltijd volgende al gauw een shotje tequila. Helaas, ik had gezegd dat zou rijden vanavond dus geen shotje voor mij ;). Na het eten zijn we de straat weer opgegaan opzoek naar een leuke uitgaansgelegenheid waar het al een beetje druk was. Uiteindelijk kozen we voor het Beer House. In deze bar kan men allerlei soorten bier bestellen van over de hele wereld. Zo hadden ze ook Liefmans Fruitesse bier. Helaas ook deze ging aan mijn neus voorbij ;P. Naargelang de avond vorderde werd het steeds gezelliger. Uiteindelijk zijn we dan toch gegaan nadat mijn huisgenootje welke 3 keer een láátste biertje had besteld. Bij thuiskomst was de hilariteit groot. Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom, maar………….. What happens in Cape Town, stays in Cape Town ;P.

Na een korte nacht alweer wakker voor 7 uur ‘s morgens . Ik ben hier iedere dag op onverklaarbare wijze tussen 5 en 7 uur wakker, dit terwijl ik wel nog erg moe ben. Toch op tijd opgestaan op zaterdag, vandaag stonden er namelijk enkele activiteiten op de planning. Zo zijn we allereerst naar Boulders Beach gereden, dit is de wel bekende plek waar je pinguïns kunt zien. Een hoop pinguïns gezien en veel mensen met camera’s die alle mooie beestjes wilde vastleggen. Na alle pinguïns te hebben gezien, zijn we nog een souvenir winkeltje ingegaan. Ja hoor Daphne je eerste souvenirtje heb ik al binnen. Toen we het winkeltje uitkwamen zagen we enkele mensen met een toch wel heel lekker uitziend ijsje in de hand. Natuurlijk konden we het niet laten om ook een ijsje te kopen. We werden hartelijk ontvangen bij de ijsco-kraam. We kregen allerlei lepeltjes in de handen geduwd om de verschillende smaken te proeven. Uiteindelijk gekozen voor een ijsje met mango en een mix van verschillende bessen. Echt dit was heerlijk!

Na de pinguïns stond de volgende activiteit alweer op de planning. Op naar Kaap die Goeie Hoop. Onderweg naar Kaap die Goeie Hoop zijn we lang de mooiste uitzichten gereden. Natuurlijk ook even gestopt voor wat foto’s en selfies. Voordat we Kaap die Goeie Hoop bereikte begon de tank langzaam steeds leger en leger te geraken. Ik maakte me steeds meer zorgen om stil te komen te staan zonder benzine, want ja geen idee hoever het allemaal nog was. Na wat overleg besloten we om weer terug te rijden naar het eerste dorpje. Dit bleek weer een hele rit te zijn. Wat een geluk dat die uitzichten prachtig om te zien zijn, zeker geen straf! Na getankt en weer schone ramen te hebben, (Ja ze wassen hier je ramen terwijl er voor je getankt wordt) zijn we weer helemaal terug gereden. Uiteindelijk hebben we entree betaald en konden we het natuur reservaat in. Vanuit de entree zou het zo’n kleine 20 minuten rijden zijn tot Kaap die Goeie Hoop. Overal stonden borden dat we uit moesten kijken voor de Baboons, (Agressieve Apen ;P ) maar we zagen helaas geen apen. We bleken de afslag naar Kaap die Goeie Hoop gemist te hebben dus we kwamen uit bij de weg naar het Light House. Vanuit deze weg kon je uitkijken op de rotsen bij Kaap die Goeie Hoop. We besloten om de weg naar de top, dus de Light House, te bewandelen. Na een hoop trappen, foto’s en mooie uitzichten, kwamen we aan bij de Light House. Vanuit hier had je een adembenemend uitzicht, zover als je kijken kon. Ik ben over het randje geklommen en opeen rots gaan staan met de afgrond achter me. Nou ik kan jullie vertellen, ik had knikkende knietjes. Na weer veilig aan de andere kant van de rand gekomen te zijn, bekeken we de oceaan nog een beter. Wat bleek, dit is de plek waar de twee oceanen samenkomen. Dit was te zien aan het water.

Na de nodige foto’s gemaakt te hebben zijn we weer naar beneden gelopen. Nu echt op weg naar Kaap die Goeie Hoop. Ditmaal hebben we wel de goede afslag genomen en na een stukje rijden, kwamen we dan eindelijk aan bij het bordje met de tekst: Cape of Good Hope, ofwel, Kaap die Goeie Hoop. Wat ruige zee die tegen de rotsen aansloeg. Natuurlijk weer wat foto’s gemaakt en wat naar de zee gekeken. Nu konden we dan eindelijk zeggen dat we op het zuidelijkste puntje van Afrika zijn geweest. Na genoten te hebben van alle uitzichten zijn we de auto weer ingestapt. Helaas nog steeds geen apen gezien. We gingen op weg naar de uitgang van het natuur reservaat. Vlak voordat we het reservaat uit zouden rijden, stonden er opeens allemaal auto’s stil. Er zou toch niks gebeurd zijn…? Nee hoor na stapvoets gereden te hebben konden we ineens allemaal apen zien die de weg overstaken. Toch nog Baboons gespot ;P.

Hierna het natuur reservaat verlaten en zijn we op weg gegaan naar de bekende en ooh zo mooie route, namelijk Chapman’s Peak. Onderweg hiernaartoe zijn we langs een struisvogel farm gereden. Een paar van de grote vogels rond zien lopen ;P. We vervolgden onze weg weer. Hoe dichterbij we kwamen, hoe mooier het uitzicht weer werd. Voor deze weg moesten we tol betalen, maar dit was het zeker waard! Je rijd langs de kust en aan de andere kant de rotsen. Soms gevaarlijk dicht langs de randjes hahah, gelukkig is Rachel een goede chauffeuse. Ook hier konden we het weer niet laten om wat foto’s te maken. En ik moet eerlijk zeggen, er zijn erg mooie foto’s gemaakt!

Na Chapman’s Peak zijn we doorgereden langs de kust. Zo zijn we langs enkele plaatsen gereden, weer op weg naar ons huisje. ’s Avonds stond er een huisfeestje op de planning. We waren erg laat en hadden nog niet gegeten daarom besloten we om keertje naar de Mc Donalds te gaan. We kozen voor de Mac Drive, dit was geen groot succes. De man die de bestelling opnam, sprak nauwelijks Engels en hij sloeg een geheel verkeerde bestelling aan. Gelukkig kon dit gewisseld worden bij het betaalraampje. Uiteindelijk na lang gewacht te hebben op de chickenburgers, konden we dan eindelijk snel naar huis om ons diner te nuttigen. Bij het huis aangekomen waren er al enkele mensen. We hebben dus snel wat gegeten en ons daarna gedoucht en omgekleed. Klaar voor het feestje!

Het feestje was behoorlijk gezellig! Laten we het erop houden dat er genoeg gedronken en gelachen werd. Ik kan uit zeer betrouwbare bron melden dat het feest zeer zeker geslaagd was. Natuurlijk is niet alles voor jullie geschikt om te lezen in deze blog hahahah! De details hou ik dus lekker voor mezelf! Toen iedereen weg was zijn we allemaal ons bed ingedoken. Lekker slapen om de volgende dag hopelijk uitgerust wakker te worden. (En zonder KATER!)

Dat was weer pech hebben, alweer om 7 uur wakker. Dat terwijl we pas rond 4 uur gingen slapen. Toch nog maar even blijven liggen. Na uurtje gedoezeld te hebben, toch maar opgestaan. Ik ben de was gaan doen en heb m’n kamer een beetje opgeruimd. De rest van het huis verkeerde nog in rust. Langzaam aan werd iedereen wakker en werden de resten van het huisfeest opgeruimd. Nadat alles was opgeruimd zijn we lekker met een aantal mensen naar het strand gegaan. Heerlijk wat geslapen en liggen zonnen op Camps Bay. Helaas toen we opstonden om ergens een hapje te gaan eten, bleek toch dat ik wel heel erg verbrand was. Ondanks dat toch heerlijk gegeten.

Bij thuiskomst lekker gedoucht en auwaaa wat deed alles aan de achterkant van mijn lichaam pijn. Ja hoor ik was vuur en vuur rood. Nu ik dit schrijf heb ik nog altijd veel last van een brandende rug. Dat terwijl het al een aantal dagen geleden is. Gelukkig heb ik Rachel die iedere avond mijn rug met koude after sun insmeert. Zondagavond redelijk op tijd gaan slapen om ons weer op te maken voor een nieuwe week stage.

Op maandag weer aan een nieuwe stage week begonnen. Ik kijk nu alweer uit naar het weekend. We gaan namelijk met enkele huisgenoten en vrienden een weekendje weg naar Hermanus. Eens kijken of we daar ook zoveel lol kunnen hebben met z’n alle. Daar gaan we natuurlijk wel van uit. In de volgende blog zal ik jullie wat vertellen over het weekendje weg.

Groetjes en allemaal een hele dikke knuffel vanuit Kaapstad!

• 29 Februari 2016 - 11:52

Tiny Munsters:

Anke het is een geweldig verslag meid ,heb ervan genoten ,geniet maar van jullie vrije tijd lgr Tiny